Blogs Grupper
metroXpress
Søg

Menu

RSS24.dk - Artikler

Nyhed!Nyhed!

DebatDebat

Skribent Svar: 10 Visninger: 10391 Seneste: 08-04-2010 - 22:43
mogge
medlem
Mogge

Online: NEJ

Send mail
hvad er nem billig bad for enlige
08-01-2009 - 20:00

jeg er for tiden enlig og gidet ikke rigtligt lave mad for det er altid for dyrt. hvordan kan man lave bilig mad som smager billigt

mvh m
Besvar
camillaj

Camilla

Send mail
08-01-2009 - 20:46

Jeg laver nogle gange kylling i tern, svitset med løg, og evt gullerødder i små tern, og så en dåse hakkede tomater. Enten spiser jeg ris eller pasta til.

det er dejligt nemt og billigt
Besvar
udmeldt

Udmeldt

09-01-2009 - 10:27

Nu er jeg ikke enlig, men jeg lavede da en del mad til mig selv, da jeg boede alene i min studietid. Jeg hader nemlig at spise rugbrød/koldt mad til aftensmad. Men jeg ved godt, at man ikke altid orker at bruge oceaner af tid på det.

Hvad med omeletten/æggekagen? Pisk 3-4 æg sammen med lidt mælk og salt/peber. Kig i køleskabet. Har du lidt bacon? Spegepølse? Jeg tænker på noget med røget smag. Tag nu noget af det og skær det i mindre stykker. Har du noget ost? I så fald: Skær det i stykker eller riv det. Put nu noget fedtstof på panden og steg bacon/pølse, eller hvad du nu er faldet over. Hæld æggemassen over, evt. sammen med ost. Sku ned for varmen og vent på, at det stivner. Hvis du har nogle tomater, er det suverænt at putte dem rå ovenpå, når retten er færdig, eller du kan stege dem ved siden af. Du kan spise rugbrød til, men du kunne jo også lave en salat, hvis du er til den slags og varme et flute. Eller spise lidt ost og peberfrugt....

Noget andet, jeg somme tider gjorde, var at tage noget pulversuppe og pifte op (og det udsatte jeg faktisk også familien for i går!) Tag fx Knorrs champignonsuppe og tilbered den efter forskrifterne. Derefter rister du nogle champignons på panden, som du kommer i. Voila! Straks lidt mere interesssant. Det sammen princip kan man naturligvis bruge med de andre varianter. I går lavede jeg blomkålssuppen fra Knorr, hvor jeg bruge kogevandet fra blomkål til at spædepulversuppen op med og så naturligvis blomkålsbuketterne i suppen. Du spiser nok flutes til suppen, men for at blive mæt kan man stege en kotelet, en kyllingsfilet eller nogle pølser ved siden af - det gør vi tit her i huset. Eller lægge lidt ost og skinke imellem brødet.

Jeg skal lige se, om jeg kan komme i tanker om flere tricks, så skriver jeg igen :-)

Kh. Lene
Besvar
pusling1977
medlem
Karina

Send mail
16-01-2009 - 10:24

Nu er jeg ikke helt alene. Men enlig mor....

Det med at lave billig mad, synes jeg meget er et spørgsmål om at tænke en smule kreativt, både når man handler og når man laver mad...

jeg kan f.eks finde på at købe et kilo hakket kalv og flæsk....

Jeg laver en fars en tredjedel laver jeg forloren hare af, og den spises samme dag, evt rester fryses ned, eller spises dagen efter....

Så laver jeg frikadeller af en tredjedel af farsen, beholder lidt i køleskabet til madpakke osv... resten fryser jeg ned, så er der nem mad til en anden dag.

Den sidste tredjedel laver jeg kødboller af, til boller i karry, de kan også fryses, eller gemmes på køl til næste dag. Man skal lige huske at gemme kogevandet.

Det lyder måske som meget arbejde på en gang, men "haren" passer jo sig selv, så når kartoflerne er skrællet, er der fint tid til at koge kødboler og stege deller. Det tager ikke megt ekstra tid.

Hvis jeg laver pasta med kødsovs, så laver jeg som regel også en store portion... det vi ikke spiser putter jeg fryseren...
kødsovsen kan bruges til pasta igen, eller lasagne, har man bare en lille rest er den god oven på en hjemmelavet pizza med lidt ost og skivede tomater, og hvad man nu ellers kan lide.

Vi laver også tit mad i den lidt dyrere ende, for jeg synes faktisk ikke det er dyrt, når det bare er til mig og min dreng. Laver jeg f.eks stroganoff er der også rigeligt til fryseren... Og så kommer dte ned på en helt fornuftig pris.

Laver jeg f.eks bøf med løg laver jeg 4 bøffer, og rigelig kartofler og sovs, resterne putter jeg i en  rumdelt microovnstalleken og så spiser vi det varmet op i microen på andendagen, jeg synes det smager næsten ligeså god som dagen før

Til sidst vil jeg lige give dig opskriften på en af mine nemme og forholdsvis billige favoritter...

Kylling i kokoskarry

Skær 250 g. kyllingfilet ud i mindre stykker (kyllingfileter kan tit købes billigt, hvis man køber en større pakke) brun det i en dyb pande, drys 1-3 spsk karry ud over an på hvilken karry du bruger og hvor stærkt du vil ha' det. Svits det godt, og hæld så 2 dåser kokosmælk over. tilføj salt og peber og lad det simre lidt 5-10 minutter. til sidst klippes nogle forårsløg i, og jeg snyder og hælder lidt frostgrøntsager i.... Når grøntsagerne er møre som du kan lide det er retten færdig... serveres med ris og tyndt skåret æbler (skrællet) eller ananas og evt. råkost.
Retten tager ikke længere tid end det tager at koge alm. basmatiris.

Der er til i hvert fald 2 dage, du kan også halvere retten inden du går igang..

Hilsen Karina

Besvar
pusling1977
medlem
Karina

Send mail
17-01-2009 - 23:34

Hov jeg tror faktisk det er 400 g kylling jeg plejer at bruge :-)
Besvar
belle
medlem
Belle

Send mail
09-02-2009 - 10:56

Jeg har også god erfaring med at fryse ned i små portioner. Så har man rigtig aftensmad til mange dage, det er jo smart.

Besvar
brinaj
iconmoderator
sabrina jensen

Send mail
23-02-2010 - 15:22

jeg har madplaner lavet til mig og min datter. vi er alene, og derfor sørge jeg for at alt bliver brugt, da det så ikke er dyrt og der er intet der går til spilde.. :)

Her er et eks.

Mandag: spaghetti og kødsovs med salat. ( gem rester af kødsovs)
Tirsdag:pandekager med kødsovs og salat. ( kan bruges til madpakker )
Onsdag : kylling fillet skåret i strimler stegt på panden med grøntsager efter eget valg og ris. ( gem resterne af kylling og grøntsager )
Torsdag: rester af kylling of grøntsager i tacoskaller. evt salat til.
Fredag: Pita brød  med fyld. ( evt. rester )
Lørdag: Bøf i folie med kartofler.
Søndag: Rester.

Har flere liggende hvis det har interesse :)

Sabrina
Besvar
snusketulle

Anne Høgh

Send mail
04-03-2010 - 13:27

Hej Sabrina

Jeg er interesseret i flere af de uge planer.
Besvar
kun hanne
iconstifter
hanne-tove haeklund

Send mail
08-04-2010 - 11:16

Kunne du ikke give opskriften til retteren
så kunne man jo få prøvet et a'

venligst
hannetove