|
hvad er nem billig bad for enlige
16-01-2009 - 10:24
Nu er jeg ikke helt alene. Men enlig mor....
Det med at lave billig mad, synes jeg meget er et spørgsmål om at tænke en smule kreativt, både når man handler og når man laver mad...
jeg kan f.eks finde på at købe et kilo hakket kalv og flæsk....
Jeg laver en fars en tredjedel laver jeg forloren hare af, og den spises samme dag, evt rester fryses ned, eller spises dagen efter....
Så laver jeg frikadeller af en tredjedel af farsen, beholder lidt i køleskabet til madpakke osv... resten fryser jeg ned, så er der nem mad til en anden dag.
Den sidste tredjedel laver jeg kødboller af, til boller i karry, de kan også fryses, eller gemmes på køl til næste dag. Man skal lige huske at gemme kogevandet.
Det lyder måske som meget arbejde på en gang, men "haren" passer jo sig selv, så når kartoflerne er skrællet, er der fint tid til at koge kødboler og stege deller. Det tager ikke megt ekstra tid.
Hvis jeg laver pasta med kødsovs, så laver jeg som regel også en store portion... det vi ikke spiser putter jeg fryseren... kødsovsen kan bruges til pasta igen, eller lasagne, har man bare en lille rest er den god oven på en hjemmelavet pizza med lidt ost og skivede tomater, og hvad man nu ellers kan lide.
Vi laver også tit mad i den lidt dyrere ende, for jeg synes faktisk ikke det er dyrt, når det bare er til mig og min dreng. Laver jeg f.eks stroganoff er der også rigeligt til fryseren... Og så kommer dte ned på en helt fornuftig pris.
Laver jeg f.eks bøf med løg laver jeg 4 bøffer, og rigelig kartofler og sovs, resterne putter jeg i en rumdelt microovnstalleken og så spiser vi det varmet op i microen på andendagen, jeg synes det smager næsten ligeså god som dagen før
Til sidst vil jeg lige give dig opskriften på en af mine nemme og forholdsvis billige favoritter...
Kylling i kokoskarry
Skær 250 g. kyllingfilet ud i mindre stykker (kyllingfileter kan tit købes billigt, hvis man køber en større pakke) brun det i en dyb pande, drys 1-3 spsk karry ud over an på hvilken karry du bruger og hvor stærkt du vil ha' det. Svits det godt, og hæld så 2 dåser kokosmælk over. tilføj salt og peber og lad det simre lidt 5-10 minutter. til sidst klippes nogle forårsløg i, og jeg snyder og hælder lidt frostgrøntsager i.... Når grøntsagerne er møre som du kan lide det er retten færdig... serveres med ris og tyndt skåret æbler (skrællet) eller ananas og evt. råkost. Retten tager ikke længere tid end det tager at koge alm. basmatiris.
Der er til i hvert fald 2 dage, du kan også halvere retten inden du går igang..
Hilsen Karina
|