Blogs Grupper
metroXpress
Søg

Menu

RSS24.dk - Artikler

Nyhed!Nyhed!

DebatDebat

Skribent Svar: 13 Visninger: 221 Seneste: 23-02-2012 - 23:03
krusse
iconstifter
Susanne

Online: NEJ

Send mail
Mange indvandrere kan svække danskernes tillid
23-02-2012 - 02:35

Danmark er et af de samfund i verden, hvor mennesker har allerstørst tillid til hinanden.
Ikke desto mindre har de seneste 30 års indvandring haft betydning for danskernes tiltro til andre.

Borgere i kommuner med mange nydanskere stoler lidt mindre på hinanden end beboere i områder, hvor de mest udbredte navne er Hansen og Jensen

Det synes jeg lyder væmmeligt 
Bryder mig ikke om sådanne undersøgelser, fordi de kategoriserer mennesker på en uheldig måde men.....
Hvorfor mon man kommer frem til sådanne resultater?

Undersøgelsen bygger på interviews med 9529 personer i en række danske kommuner foretaget mellem 1979 og 2009.

Vores undersøgelse viser, at den etniske mangfoldighed har haft en lille negativ effekt på tilliden mellem danskerne. I en model, der bygger på data fra hele perioden og renser for forskelle i social baggrund som eksempelvis uddannelse, forudsiges andelen af borgere, der stoler på andre, til at være 42 % i kommuner med flest indvandrere, mens den tilsvarende andel er 80 % i kommuner med færrest indvandrere.

Har vi grund til at stole mindre på folk af anden etnisk herkomst, end en hr/fru Jensen?
Jeg tror det handler mest om  uvidenhed.. De fremmede er jo nogle væmmelige væsner?
Stoler du mere på Ole og Britta, end på Fatima og Hassan?

Besvar
simon wedege
medlem
Simon Wedege

Send mail
23-02-2012 - 03:22

Det kommer ikke bag på mig. Vores hjerne er nemlig meget gammeldags. Så gammeldags, at den stadig tror den skal være bange for mennesker som ser anderledes ud end os selv.

Hjerneforsker Peter Lund Madsen forklarer det meget godt:

Besvar
liegh
medlem
liegh

Send mail
23-02-2012 - 10:02

vi er alle mennesker og har alle lige ret til at være her på jord, at man ser anderledes ud udenpå, det gør vi jo alle, inden i er vi ens, knogler, blod, indvolde.

jeg er vokset op med at man respekterer alle mennesker fra alle nationaliteter og samfundslag, i mit barndomshjem kom der folk fra andre lande, så det er en naturlig ting for mig at omgåes folk af alle racer. og respekterer forskelligheder.  

Besvar
jaguaren
medlem
Curt

Send mail
23-02-2012 - 13:15

#liegh.

Rigtigt som du skriver "vi er alle mennesker og har alle lige ret til at være her på jord", MEN det er ikke ensbetydende med at ALLE har ret til at bo/tá ophold her i Danmark!
Besvar
krusse
iconstifter
Susanne

Send mail
23-02-2012 - 13:29

jeg er også enig med Liegh
Og ja Curt, ikke alle har ret til at tro at Danmark er et land de bare kan komme til og være en del af, men dem der er her, bør vi behandle ordentligt.

Men om det betyder at vi skal stole mere på dem..
Det må være en individuel sag.

Wedege
Spændende video. Vi er jo vanemennesker og dermed trygge ved det vi kender og så er det måske naturligt nok at vi lige er en tand mere skeptiske

Tak for den video :)

Besvar
jaguaren
medlem
Curt

Send mail
23-02-2012 - 13:53

#bibianna.

Rigtigt! selvfølgeligt skal/bør vi (Danmark) behandle dem af de udefra kommende der opføre sig ordentligt under deres besøg her i landet (ingen tvivl om det), MEN vi (Danmark) bør gøre ALT for at slippe af med dem igen oh hurtigst muligt (efter min mening).

Mvh. Curt.
Besvar
krusse
iconstifter
Susanne

Send mail
23-02-2012 - 14:21

Curt
Har du brugt 9 min på at se den video som Wedege har sat ind her i tråden?
Den er ret spændende og siger en del om os mennesker, der uanset hvor i verden vi kommer fra, er ret ens *S*
Spændende vinkel ift debatten :)
Besvar
jaguaren
medlem
Curt

Send mail
23-02-2012 - 14:25

#bibianna.

Nej det har jeg ikke, jeg ser meget sjældent der videoer folk lægger på.

Men inger videoer kan forandre mit livssyn.

Mvh. Curt.
Besvar
liegh
medlem
liegh

Send mail
23-02-2012 - 14:26

jeg kan desværre ikke se andet end en orange firkant.
Besvar
simon wedege
medlem
Simon Wedege

Send mail
23-02-2012 - 14:45

Curt
Men inger videoer kan forandre mit livssyn.

Derfor kan du stadig se den. Det er en videnskabelig vinkel på, hvorfor vi føler os utrygge når vi møder mennesker som ikke ligner os selv.
Besvar
jaguaren
medlem
Curt

Send mail
23-02-2012 - 14:55

#simon Wedege.

Selvfølgeligt kunne jeg det, men til hvilket formål? ingen videoér kam manipulere mig til en anden opfattelse end den jeg har, så en video vil jo ikke forandre noget for mig.
Besvar
simon wedege
medlem
Simon Wedege

Send mail
23-02-2012 - 15:37

Curt
Selvfølgeligt kunne jeg det, men til hvilket formål?

At lære noget?

Curt
ingen videoér kam manipulere mig til en anden opfattelse end den jeg har, så en video vil jo ikke forandre noget for mig.

Det er ikke bare en tilfældig video, men hjerneforsker Peter Lund Madsen som forklarer lidt om hvordan vores hjerne fungerer.

Hvis du ikke mener viden og oplysning kan forandre noget for dig, hvorfor deltager du så i en debat? Formålet med en debat er netop at høre nogle argumenter eller få lidt viden, som man ikke havde tænkt over i forvejen. Ellers kan du jo bare stille dig over i et hjørne og råbe dine holdninger ud, med krydsede arme og lukkede ører.

Og hvilket formål tjener det?
Besvar
polysl
medlem
steen

Send mail
23-02-2012 - 15:53

Kommer til at tænke på den kontroversielle proffesor Helmut Nyborg som mener at indvandre sænker intelligensen i Danmark.

Helmut Nyborg 
Besvar
krusse
iconstifter
Susanne

Send mail
23-02-2012 - 23:03

Curt-

Selvfølgelig kan du da lære en del om al den viden der findes i dag
Videoen er ganske interessant og fortjener at blive set.
Det er en hjerne-ekspert som på elegant vis forklarer os om gamle vaner kontra hjernens gammeldagse virkemåde ca.

Jeg er sikker på du vil få en overraskelse ud af at se videoen *S*
Besvar