Blogs Grupper
metroXpress
Søg

Menu

RSS24.dk - Artikler

Nyhed!Nyhed!

Du er gæst Alle - Bolig - Have - Flora Forum

DebatDebat

Skribent Svar: 13 Visninger: 1429 Seneste: 04-12-2010 - 15:59
udmeldt

Udmeldt

Online: NEJ

MISTELTEN
03-12-2009 - 20:13

Hejsa
Hvem ved hvad en" Mistelten" er for en fætter?

Mistelten Vicum "loranthàcea" er en mindre busk som snylter på andre træagtige planter. De fleste af slægterne hører hjemme i troperne.
Mistelten har hvide frugter, på størrelse med en ært og indeholder et frø, som er omgivet af en meget klæbrig slimet saft.
I naturen spredes frøene med fuglene hjælp især Droslernes, som har det hængene i næbbet, de gnider det af på en gren eller kommer med deres afføring ud også på en gren.
I England og Amerika anvendes planter i stor udstrækning ved juletid, den hænges op under loftet eller i en døråbning. Her i landet, hvor planten mest er kendt fra mytologien (sagnet om Balders død ). De senere år er den kommet mer og mer frem i de danske hjem, som pynt eller kysseplante, ikke mindst på grund af The Julekalender.

I biologisk henseende er Mistelten en meget ejendommelig plante, den er ude af stand til direkte fra jorden at optage vand og næringssalte, men må have disse gennem en værtplante. Af Mistelten findes 3 biologiske former, der snylter på henholdvis løvtræer, fyr og gran. Ingen af disse sorter kan leve på andre værtgrupper.
Mistelten optræder iøvrigt på mangeforskellige løvtræer bla. Ask, Birk, Blomme, Hestekastanie, Hvidtjørn, Kirsebær, Lid, Løn, Naur, Pære, Røn, Valnød, og Æble.
     I Sydeuropa findes endnu en art, den har røde bær og snylter bla. på Kastanie, Mandel, Oliven og Poppel. Prøv at lægge mærke til næste gang i kører over grænsen imellem Frankrig og Tyskland v.Mulhouse. Der er der mange Poppler med Mistelten.
Mistelten formeres udelukkende ved frø, som såes om foråret i marts. Der anvendes friske bær, som helst skulle være høstet kort tid forinden. Det slimede saft må ikke være tørret ind. Såningen foretages på 1-2 årige blyandtstykke grene af sunde træer i vækst, det foregår ved at man klemmer frøet ud af bærret og gnider det på grenen, her hænger det fast i saften som hurtigt tørrer ind, for at hindrer fugle i at fjerne frøet. Her kan man selv beskytte det med noget trådhegn. Man bør så flere frø på samme træ for at øge chancen for at få både han og hun planter. Ved spiringen bøjer kimstænglen sig ind mod grenen, hvor den danner sig en hæfteskive, hvorfra der sendes strenge ind imellem bark og ved. Mistelten er meget langsom voksende, hvert år udvikles kun et sæt bladstængel. Når der så er gået nogle år tager de til og vokser meget hurtigt. Efter ca. 10 år, vil den være 100 cm i diameter.
Planter med Mistelten kan købes i nogle få planteskoler. Jeg ved at kalundborg Planteskole har de omtalte træer. Jeg har selv forsket en del i dette emne og har med held sået et frø, fra min egen plante. Det gik godt det første år, den havde sat sig fast og det så godt ud, men ak, der gik svamp i den. Jeg havde fået en blodblomme med 4 anslåede Mistelten på, til min 40 års fødselsdag. Det stod flot i haven ved indgangen, så alle kunne beundre det.
Jeg fraflyttede mit hus og have for 4 år siden og ville flytte mit træ med, men det ville kke gro i den den nye have. Jeg havde rodstukket det, men nej.
Jeg må ønske mig et næste gang jeg runder og det gør jeg snart.
P.S Indlæg jeg skrev sidste år, men det kan læses igen og igen
MVH
Henrik Fisker

Besvar
dutter
medlem
Sus

Send mail
MISTELTEN
03-12-2009 - 20:26

På min skole vokser der en mistelten på stammen af en birk... den trives tilsyneladende fint... jeg spurgte min lærer om den ødelagde værtstræet, og det sagde hun at den gjorde, ellers ville jeg have forsøgt mig, men tænker at jeg måske kan prøve at få en til at gro på et paradisæbletræ, som jeg alligevel vil af med... så kan det jo være det får lov til at blive stående... i en noget beskåret udgave:O)
Besvar
finnbp

finn

Send mail
MISTELTEN
03-12-2009 - 22:31

fra den nordiske mytologi:

Misteltenen var den plante af alle der ikke blev taget i ed, fordi den var så unselig at ingen regnede med den, da guderne sluttede pagt med alle ting i denne verden om ikke at gøre Balder fortræd ... men den snu Loke lavede en pil af misteltenen og fik Odins blinde søn Hød til at affyre den mod Balder, der ellers var gjort usårlig ... pilen ramte og Balder måtte fare til Hel, omend man gjorde ihærdige forsøg på at overtale hende til at slippe ham fri

og det er ganske vist ... .-)
Besvar
fruenhansen
medlem
fruenhansen

Send mail
MISTELTEN
07-01-2010 - 16:53

Pudsigt nok har jeg gennem årene også ihærdigt forsøgt mig med frembringelse af grovillig mistelten.
Fordi jeg er meget facineret af planten og så gerne selv ville frembringe mit helt eget eksemplar, har jeg endnu ingen i min dejlige have.
Men måske tiden er kommet til lidt selverkendelse : at tilkøbe et færdigt eksemplar - smiler :-)
Besvar
greenhouse
medlem
Lis

Send mail
MISTELTEN
07-01-2010 - 18:55

Jeg har ladet mig fortælle at æbletræer er de bedste at tvære bærene ud på. Men noget andet er at mistelten helst skal gro på samme sort træ som de blev klippet af, det har jeg ladet mig fortælle, men om det er rigtigt ved jeg ikke.
Besvar
udmeldt

Udmeldt

MISTELTEN
08-01-2010 - 14:55

Hej Lis
Godt nytår.
Nej, det er ligegyldigt hvad de har groet på, alle de smistelten vi kan få her i landet er dem med de hvide bær og de kan gro på hvadsom helst.
Men pradisæblefræ er et af de bedste træer og på en lille sidegren på størrelse med din finger er den rette tykkelse, så har du selv en fornemmelse af det.
Dog aldrig på hovedstammen eller på de tykkesre grene.

MVH
Henrik Fisker
Besvar
greenhouse
medlem
Lis

Send mail
MISTELTEN
08-01-2010 - 16:38

I lge måde Henrik. Jeg synes bare jeg har hørt et eller andet sted at de helst vil gro på æbler, men det er nu ligemeget, det er en flot snylteplante, jeg kunne godt tænke mig at prøve at så dem.
MVH Lis
Besvar
honymand
medlem
Hans Olav

Send mail
MISTELTEN
10-01-2010 - 15:00

Hej,

Vi kan også nævne at her i Danmark gror misteltenen ikke nær så kraftigt som længere sydpå. Så selv om det er rigtigt at misteltenen *kan* ødelægge eller enddog dræbe sit værtstræ, så vil det være sjældent i Danmark og oftest først efter 50 år eller måske mere.

Æbletræer er f.eks. langt bedre tilpasset dansk klima og et almindeligt, sundt æbletræ vil normalt have mere end rigeligt "power" til have en mistelten eller to voksende på sig.

Jeg tror kun man vil se problemer hvis man har et værtstræ der på anden måde er svækket, f.eks. af sygdom eller alder.

/Hans Olav
Besvar
greenhouse
medlem
Lis

Send mail
MISTELTEN
10-01-2010 - 15:13

Jeg læste en artikel i familie journalen for et stykke tid siden om en her i Danmark der avlede mistelten til videresalg, jeg skal se om jeg kan finde bladet, det kunne jo være der var andre der var interesseret i at læse den.
Besvar
udmeldt

Udmeldt

MISTELTEN
11-01-2010 - 01:09

Jeg vil bare gerne kysses under en. *smil*
Besvar
tidl amager
medlem
Kirsten

Send mail
MISTELTEN
11-01-2010 - 14:06

Lyder hyggeligt. Hi-hi
Besvar
udmeldt

Udmeldt

MISTELTEN
12-01-2010 - 19:09

Kalundborg Planteskole er en af de få planteskoler herhjemme som forhandler træer med mistelten.

Gå ind på www.mistelten.dk

eks. på priser se her;

Pris på malus / paradisæble med mistelten:

med 1 mistelten   kr.   300,-
med 2 mistelten   kr.   450,-
med 3 mistelten   kr.   600,-
med 4 mistelten   kr.   700,-
med 5 mistelten   kr.   800,-
med 6 mistelten   kr.   900,-
med 7 mistelten   kr.   975,-
med 8 mistelten   kr. 1050,-
med 9 mistelten   kr. 1125,-
med 10 mistelten kr. 1200,-

I kan selv gå ind og undersøge det nærmere selv

MVH

Henrik

Besvar
udmeldt

Udmeldt

MISTELTEN
04-12-2010 - 09:12

Jeg tager lige denne gamle tråd op igen.

Den er aktuel igen nu her.

Håber ikke i syntes det er for kedeligt

Håber osse i nye herinde vil for lidt gavn af at læsse den

Fortsat god wweekend

MVH
Fisker
Besvar
tidl amager
medlem
Kirsten

Send mail
MISTELTEN
04-12-2010 - 15:59

Det er da bare helt fint Henrik. Jeg fik nogle frø i foråret, som jeg satte på et træ i haven, men jeg tror fuglene har ædt dem, for væk er de.

Det kan være, det nemmeste er at købe et træ med en mistelten på.
Besvar