|
|
 |
| Skribent |
Svar: 11 |
Visninger: 360 |
Seneste: 30-03-2010 - 11:34 |
|
|
ER DF RACISTER?
29-01-2010 - 12:47
Vi har i ugen der gik hørt og set adskillige bemærkninger fra DF folketingspolitikere som Langballe og Kim Christensen, der efter min opfattelse er stærkt racistiske. Tidligere har andre medlemmer af dette parti sammenlignet indvandrere med alt fra »snyltere« og »nazister« til »pest«, »rotter« »kaniner og »svin«.
Når ledende politikere i DF kommer med den slags udtalelser kan vi vel godt kalde DF for et racistisk parti, eller hvad mener i?
Kan vi, dersom vi mener at DF er et racistisk parti også kalde dets partimedlemmer for racister?
Sidst men ikke mindst. Hvad med dem, som ikke er partimedlemmer, - dem der stemmer på DF. Er de racister eller går de ind for racisme?
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
29-01-2010 - 13:36
Jeg er lidt forsigtig med at sætte etiketter på.
De har jo, som alle, ret til deres meninger. Så er det op til andre, om vi vil godtage det de siger.
Jeg synes deres meninger til tider er noget skingre - det samme er deres udmeldinger.
Deres vælgere tror jeg er folk som enten ikke kan lide det de ser fra udlændinge her i DK og som skærer alle over een kam.
Og så er der helt klart også nogle vælgere som stemmer DF fordi de mener at DF er pensionister og gamles redningsparti - altså et parti der vil de små i samfundet alt det bedste.
Jeg tror ikke alle kan gennemskue at det DF virkelig vil er at bekæmpe "de fremmede". De er reelt ret ligeglade hvilke nedskæringer de skal lægge stemmer til - bare de får strammet udlændinge lovene.
Men det ser fansene ikke....
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
29-01-2010 - 18:02
Ja - der er ingen tvivl om at Langballe og Krarup m.fl. er kommet med klart racistiske udtalelser gennem tiden. Partiets profil er jo i høj grad også værdipolitisk rettet mod indvandring og islamisk kultur.
Men alle der stemmer på partiet eller er medlem af partiet kan vel ikke af den grund karakteriseres som racister?
Patiet henter jo stemmer på en utilfredshed i befolkningen. Omdrejningspunktet er helt klart stram politik på flygtninge- og indvander området. En del af DF ideologiske balast hentes på det nationale - på spørgsmålet om "danskhed"
Faren fra DF er vel at den slags udtalelser gør det legitimt, at komme med fremmedfjendske ytringer. Der er jo sket et vældigt skred i den værdipolitiske debat i de seneste 10-15 år.
Man kan måske på en måde sige at Nyrup havde ret, da han udtalte i folktinget henvendt til DF "Stuerene bliver I aldrig" - om det var politisk klogt er en anden snak. Men modsat hvad der galdt for fremskridtspatiet har DF jo formået at går gøre den slags ytringer "forholdsvis acceptable"
Man slipper i reglen dårligt fra det når man sammenligner DF med fascisme. Jeg vil da også nøjes med at konstatere, at der er elementer i DF der nærmer sig det fascistoide.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
29-01-2010 - 18:12
nej du må ikke sige at df er racsister det er uopdragent
du må derimod godt komme med rasctiske og xenofobiske komertearer i en lang bane til at skabe had og frygt mog alt ikke defineret dansk af df
det er parolen
at påtale hatespech blir i mange miljøer brugt som ekslusionsgrund det gør man bare ikke det taler viikke om her
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
29-01-2010 - 19:07
Jeg har da hørt, at det er strafbart at komme med racistiske udtalelser. Racisme er så dumt, at her stopper ytringsfriheden, mig bekendt. Per har ret i, at der savnes en nærmere definition. En retslig afprøvning var vel på sin plads?
Her er, hvad jeg lige kunne finde:
Straffelovens paragraf 266b: * Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år
.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
04-02-2010 - 18:10
Det svære er når Langballe kommer med racistiske bemærkninger og Pia K irrettesætter ham. Han sidder dog så godt i taburetten, at intet sker. Det ville jo vælte regeringen med det nuværende grundlag. Når de i ALbertslund kræver i læserbreve integrationsrådet ned lagt med henblik på en besparelse på 100.000 kr. gi´r det pote selvom DF har været medårsag til besparelser for de små for langt større beløb. I gamel dage og her taler vi om for +20 år siden sagde økonomer, at man skal tage fra de fattige og give til de rige - altså den danske regerings skatte- og sygehus politik i dag med DF´s velsignelse. For godt 15 år siden konstaterede økonomer i economic review, at udviklingen, hvor de rige får 20% ekstra og de fattige 10% mindre ikke betyder investering og nyinvestering i erhverv, men køb af mere luksus. Det er ikke til de rige pengene skal gives for at få hjulene i gang. Kedeligt, at Danmark skal med i det forsøgsprojekt ledet af VK og O(=dansk folke parti) At de rige får mere og mere via skat og bedre sygehusbehandling betyder mere import, men ikke igangsætning af erhverv. Og det er et ustabilt samfund vi får, der kan nærme sig politistat for at få ro omkring nedrivningen af velfærd og tryghed. Alt med DF velsignelse, sålænge de får deres godbidder og lov til deres fornærmelser. Og det får de. Taburetterne er jo afhængige af DF, med den racisme, der følger i kølvandet på afhængigheden af deres støtte.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
05-02-2010 - 14:45
Faktisk tror jeg, DF's succes stammer et helt andet sted fra.
Udlændingepolitiken er 'kun' et middel - det er dybest set ikke dét, det handler om.
Der var jo heller ikke meget indvandrerdebat, da Glistrup og Fremskridtspartiet stormede ind i folketinget i 70'erne.
Mit bud er, at det har meget at gøre med, at en stor gruppe af mennesker føler sig overset og nedgjort i en verden, hvor boglig uddannelse fylder mere og mere. Mennesker, der faktisk ser sig selv som gode, retskafne og hårdtarbejdende mennesker, og som ikke værdsættes efter fortjeneste.
Der er nogle interessante paralleller, mener jeg, i både USA (Det religiøse højre), Iran (Ahmedinidjads støtter, revolutionsgarden) og Thailand (Takhsin's vælgere).
'Den jævne mand' mod den veluddannede middelklasse. Jeg kan sagtens se problemet ...
Desværre støtter disse mennesker, der føler sig overset og tromlet, ofte stærkt autoritære skikkelser. Vi kender typerne, ude fra landet. I USA kalder man dem 'rednecks', en god dansk oversættelse kunne være 'tyrenakker'.
De folk har det tit meget, meget svært med folk der opfører sig anderledes end dem selv. De er sikkert farlige. Så de ska' ha' tæsk! Hvis man tror, de er dumme, er det en misforståelse. Mange er særdeles intelligente, men deres største fokus er på, at slås - verbalt og / eller fysisk.
Det er nogle af de mekanismer, der rumsterer omkring DF, tror jeg ... Men det er kompliceret, fordi der også er gamle kerne/kultur-socialdemokrater i dét parti ... Og en del religionsskeptikere, der har taget hele rutcheturen fra den yderste venstrefløj til Venstre eller DF, fordi de oplevede at få mundkurv på.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
05-02-2010 - 19:22
Carl >
- rigtigt godt set og formuleret, synes jeg. Det problem, at dem, der er gode til at snakke for deres syge moster, får hele kagen. Imens de, der virkelig arbejder, bliver holdt nede - som slaver i pampernes diktatur - af 'parlamentaristerne'. Som du siger: 'Den jævne mand' mod den veluddannede middelklasse. Det billede ses jo f. eks. også ved, at EU-modstanden er koncentreret på begge de politiske yderfløje.
DFs vælgere ER racister, fordi de er vrede. Vrede på dem, de ikke forstår.
Hvordan laver vi plads til alle - indvandrerne, og også tyrenakkerne? Jeg er bange for, at det bliver værre endnu - fordi vi fortsat centraliserer og bevæger os længere og længere væk fra reelt demokrati.
.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
05-02-2010 - 20:36
Ja - der er nok mange der føler sig truet i forhold til tilkæmpede velfærdsydelser. Indvandring kan jo også opfattes som en trussel mod danske arbejdspladser. I tider med arbejdsløshed vil der jo kunne kommet skærpet konkurrence om specielt jobs der ikke kræver særlige kompetencer - grundet indvandring
Men det handler jo også noget værdipolitisk. Det bliver også gjort til et spørgsmål om "danskhed" Vi har jo set flere udfald mod islamiske kulturværdier, tørklæder, burkaer, minareter og hvad ved jeg. Helt galt går det naturligvis når man kommer med genereliserende udsagn om kulturelle minoriteter og f.eks. sammenligner tørklæders symbolværdi med hagekorset.
Vi lever jo i en tid hvor mange kan have svært ved at finde identitet. Nationalisme er jo et sted at hente identitet. Men bare det at afgrænse sig selv fra andre befolkningsgrupper kan være med til at give identitet.
Der kan sikkert gives mange gode sociologiske begrundelser for rascisme
Meget flyttede sig vel i virkeligeheden med angrebet på World Trade i 2001. Det kunne måske nu helt simpelt opfattes som en kamp mellem "terrorisme" på den ene side og demokrati og ytringsfrihed på den anden side.
Der kom vel i mediebilledet en simpel skillelinie - som mellem sort og hvid. Forekomsten af yderligtgående islamister, har jo gjort det snublende nærliggende at fremstille muhammeddanere i ekstremitetens lys. Genereliserende udsagn har jo altid været en farlig cocktail når man kaster blikket på rascisme
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
30-03-2010 - 00:36
Nu kan man ikke generalisere og hævde at alle der stemmer DF eller alle medlemmer af partiet, er racister. Det afhænger vel af hvordan de betragter verden.
Racisme er en urimelig og urigtig bedømmelse af andre mennesker - så hvis den kritik du fremsætter mod indvandringen og det multi-kulturelle samfund er sandt, så er du jo ikke racist men derimod realist og dine modstandere er ikke anti-racister men blot naive.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
30-03-2010 - 01:30
Rascister hævder altid at deres vurderinger af andre kulturer er sande. De hævder altid at det er dem, der er realistiske og andre blot naive.
Jeg synes at Cranks tekst om hvordan man definerer rascister er god.
Jeg vil ikke hævde at alle, der er medlem af DF eller stemmer på dem, så er rascister. Det er de sikkert ikke. Blot forstår jeg ikke at DFs rascistiske holdninger ikke får vælgerne til at flygte langt væk.
|
|
Besvar |
|
|
ER DF RACISTER?
30-03-2010 - 11:34
"Rascister hævder altid at deres vurderinger af andre kulturer er sande. De hævder altid at det er dem, der er realistiske og andre blot naive."
Ja selvfølgelig - der er vel strengt taget ikke mange mennesker der mener de er forkerte på den.
Vil du eksempelvis hævde at de holdninger som du anser for racistiske og som du undrer dig over folk ikke flygter fra, er rigtige og at det er dig selv der er forkert på den?
"Blot forstår jeg ikke at DFs rascistiske holdninger ikke får vælgerne til at flygte langt væk. "
Det gør de måske også i takt med at andre partier har tiltaget sig en strammere profil omkring indvandring og indvandrere, for så er DF nødt til at stramme tonen for at fremstå som det bedste bud på en stram indvandringspolitik, hvilket kammer over og fremstår nærmest som forfølgelse af en minoritet.
Mener i hvert fald at have læst at DF har tabt tilslutning i befolkningen.
|
|
Besvar |
|