| Skribent |
Svar: 10 |
Visninger: 254 |
Seneste: 01-03-2012 - 20:40 |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 20:19
Jeg ved ikke om jeg er alene om det, men når jeg læser sådanne breve, sendt fra offentlige institutioner - i sær dem, der underviser vores børn:
Den endelige beslutning om antal børnehaveklasser er en politisk beslutning som
xexerup Kommune forventes, at tage i løbet af februar/ starten af marts måned.så dukker der et par spørgsmål op i mit lille hoved... der er plads til et komma i den sætning, men ikke lige netop hvor de - tilsyndeladende helt tilfældigvis - har placeret foran det første "at" de faldt over...
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 20:35
Spørg ikke, acceptér ...
Jeg fik engang en seddel med hjem fra min datters klasselærer, hvori hun forklarer, at børnehaveklasserne (ja, det hed de dengang) bliver delt på tværs, så der er nogle, som er fugle, nogle mus og nogle egerner.
Den havde jeg svært ved ikke at nævne ... for altså ...
Så du bliver bare nødt til at acceptere det ... for du kan ikke gøre noget ved det, desværre ...
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 20:43
Jeg, skal nok acceptere det. Tak, for tip. Det kan næsten ikke blive nemmere, at skrive dansk.
Grrrrr....
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 20:53
Spørgsmålet er nok nærmere, om det ikke er for svært?
- der er jo nærmest ingen, der kan finde ud af det mere...
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 20:55
Det er altså meget forvirrende, fordi egern bøjes i flertal bestemt form både egernerne og egernene. Tricky lille dyr!
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
08-02-2012 - 22:12
Hvis man synes, at dansk grammatik er for svær, så må tyskerne og finnerne have det hårdt.
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
09-02-2012 - 07:44
Lige mine ord quantum!
Den moderne pædagogik går jo ud på, at det ikke er vigtigt med udenadslære, når man ved, hvor man slår det op.
Men blot for at gå helt ned til basis, så er det helt umuligt at slå op i en ordbog, hvis ikke man i forvejen har lært alfabetet udenad. Ligeledes forholder det sig med grammatik. Hvordan kende forskel på bøjningsformer, når sætningskonstruktion er et lukket land?
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
29-02-2012 - 03:54
Eller endnu værre er, når udsagnsordene undlades.
Min Mokke skrev til mig: Det det det drejer sig om. Jeg skrev tilbage til hende, at når hun havde tilføjet et udsagnord og et komma, ville jeg sikkert kunne forstå hende...og så ringede hun mig op istedet. Jeg tror faktisk ikke, at hun synes, at jeg var morsom. c";)
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
29-02-2012 - 19:59
Så ringede hun og... stammede? ;-)) "Det det det handler om" - folk skriver som de hører andre tale.
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
29-02-2012 - 23:23
"Det det det handler om" - folk skriver som de hører andre tale.
Næ, det gjorde hun så ikke lige. I telefonen var der et klart og tydligt ER puttet ind.
|
|
Besvar |
|
|
Komma igen igen
01-03-2012 - 20:40
Haha, hun tog det alvorligt altså :-))
|
|
Besvar |