Dagligdags gang af en livslang optimist.
07-03-2010 - 08:54
Skrevet af crabapple
Drabschefen Ove Dahl sagde: ’Rumænerne er skrupelløse. De slår ihjel for et par hundrede kroner. Det er en helt anden kultur’.
Hvordan man definerer begrebet racisme er temmelig kompliceret. I sammenhænge med den nylige politianmeldelse fortolker jeg det følgende:
’racisme omfatter forhånende og nedværdigende ytringer om bestemte menneskegrupper.’
Derfor er det for mig fuldstændig forståeligt, at næstformand i Det Radikale Venstre, Zenia Stampe anmelder manden for overtrædelsen af racisme paragraffen.
Ove Dahls ansvar er til at tage sig af den forfærdelige rovmord på en stewardesse, som en og kun en rumæner har begået. Hvordan kan han så drage den konklusion, at alle rumæner er potentiale rovmordere!
At Retsordfører for Det Konservative Folkeparti, Tom Behnke kan finde på at støtte Ove Dahl er for mig ubegribeligt.
Inden der er nogen, der vælger at overfalde mig for dette indslag, ville jeg bede dem venligst om at tage stilling til følgende skrækscenario:
En og kun en etnisk dansker, et eller andet by i verden, slår en gammel dame ihjel, fordi han formoder, at hun har lige hævet sin folkepension. Så udtaler politichefen i pågældende by:
’Danskerne er skrupelløse. De slår ihjel for et par hundrede kroner. Det er en helt anden kultur’.
Hvad ville I så sige, mon?
Tags: radikale, zenia stampe, anstændighed, ove dahl, tom behnke, racisme
07-03-2010 - 09:20
Skrevet af Racisme Finn
Det var dog nogle besynderlige paraleller du drager med hensyn til hvis en dansker i udlandet gjorde sådan og sådan! Hvis du har læst aviser indimellem har du sikkert opdaget at der sker noget der hedder hjemmerøverier, røverier mod GULDSMEDE etc. Alle begået af den slags mennesker du tager i forsvar, og det sker fordi vore grænser ingen kontrol har, og at en straf i et dansk fængsel er en FERIE i forhold til det land de kommer fra, nåe en Politichef udtaler det han gør, sker det ikke på baggrund af enkelte tilfælde.
Der har de sidste år været så mange eksempler på at disse mennesker begår grov kriminalitet, det er hvad der er kommet til pressens kendskab, men lur mig om ikke Politichefen har en smule mere kendskab til dette ene eksemplar, og kan se at problemet er stigende i en grad der gør det nødvendigt at advarre befolkningen!
Din slags tossegode pladderhumanisme og øllebrødsfortolkninger gør at jeg vil kalde dig en omvendt Racist, og jeg syntes du alvorligt skulle skamme dig over at lukke den slags forsvar for kriminelle bander ud. Måske et hjemmerøveri, eller en lignende situation kunne få tosser som dig til at ændre opfattelse, og så hjælper det sgu ikke at i kommer hylende bagefter. Gud fader bevares
Anstændighed.
07-03-2010 - 09:28
Skrevet af pia qu
Hvis hans udtalelse er præcis som den citerede opfatter jeg den også som generaliserende racistisk.
Jeg har ikke fulgt ordentligt med i den sag, så vil derfor ikke kommentere yderligere på den :)
Men jeg vil sige at den anden kommentar er ubehagelig at læse, - og er et fuldkommen unødvendigt personligt angreb på dig! Den slags man oplever så snart man gør det muligt for alle og enhver at kommentere, - desværre.
Anstændighed.
07-03-2010 - 09:32
Skrevet af annelise48
’Danskerne er skrupelløse. De slår ihjel for et par hundrede kroner. Det er en helt anden kultur’.
Hvad ville I så sige, mon?
Jeg ville sige at det er noget forbandet sludder, for det er danskerne ikke kendt for.
Det er de rumænske sigøjnere, derimod.
Klap nu lige hesten inden vi alle brækker os i den politiske korrektheds hellige navn.
Anstændighed.
07-03-2010 - 09:35
Skrevet af annelise48
Annelise, jeg kender godt følelsen! :-)
Gør du det? Jeg har instryk af, at du kommer vidt omkring.
Anstændighed.
07-03-2010 - 09:58
Skrevet af quantum
Hans kommentarer var naturligvis møntet på de rumænere, som i stort tal besøger os i denne tid - og ikke alle rumænere - han kommenterede de aktuelle sag, som var bragt i udsendelsen.
Alt andet er det rene sludder, og ku egnet til at skabe ballade om noget, som ikke eksisterer.
Så det, der er kritisabelt i denne sag, er dit indlæg - det er uanstændigt.
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:05
Skrevet af crabapple
Annelise, hvis Du havde læst den sidste del af min post med lidt mere omhu, så ville du har forstået at det var en måde at få folk til at sætte sig i samme urimelig situation; dvs. vi vil nok opfatte det som ekstremt urimeligt, hvis alle danskere blevet taget over en kam for de ugerninger af en individuel dansker.
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:12
Skrevet af isabelle
tjaa- jeg mener nu også at have forstået, AT Ove Dahl taler om den horde af tyvebander, der vitterligt kommer til Danmark og København.
Hvor tit hører vi ikke DSB annoncere, når vi når til hovedbanegården"Pas på, der er tyvebander på spil" og- min egen oplevelse, efter adskillige stjålne punge, er AT det er altså rumænere.
Dette er ikke ensbetydende med, AT det er rumænerne som FOLK.
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:21
Skrevet af lazyclip
Det er ikke kun nogle rumænere, drabschefen omtaler. Det må være dem allesammen, når han siger at det er en helt anden kultur. En kultur, hvor man ifølge Ove Dahl slår ihjel for et par hundrede kroner. Altså, klar racistisk udtalelse. Og helt ved siden af hvad det offentlige Danmark fortæller om Rumænien. Zenia har iøvrigt en glimrende pointe med sin anmeldelse. Hun siger ganske rigtigt, at Ove Dahl er med til at legitimere racistisk motiverede overfald, såkaldte hatecrimes.
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:23
Skrevet af racisme finn
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:35
Skrevet af crabapple
Racisme Finn.
Så vidt jeg er orienteret, har en politichef én opgave; at tage sig (overordnet) af sager som hjemmerøverier osv. Som privatperson må han har sine egne meninger om de mennesker involverede.
Når han begynder, at komme med sådan nogle udtalelser går han over stregen, efter min mening.
Når du kalder mig for en ’omvendt racist’ osv. går du da også over stregen.
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:38
Skrevet af annelise48
Annelise, hvis Du havde læst den sidste del af min post med lidt mere omhu, så ville du har forstået at det var en måde at få folk til at sætte sig i samme urimelig situation; dvs. vi vil nok opfatte det som ekstremt urimeligt, hvis alle danskere blevet taget over en kam for de ugerninger af en individuel dansker.
Jeg læste det hele. Ove Dahl mener naturligvis alle de kriminelle rumænere/sigøjnere. Vil du påstå de er dydsmønstre? Er det ikke på tide vi kalder tingene ved deres rette navn?
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:38
Skrevet af mrk
Hvad skulle de mange mingler gøre, hvis de ikke måtte generalisere....... puha :-)
Er fuldstændig enig med dig Betty. At kalde Rumænere skruppelløse mordre, er helt hen i vejret, men desværre lige så legalt i dagens danmark, som at kalde Kristene for skruppelløse mordre.
Er dog sikker på Ove Dahl bare formulerede sig uheldigt, men nu er sagen en varm politisk kartoffel, tænk hvis man ikke måtte kalde Muslimere for Terrorister mere, det ville da ikke være godt....
Anstændighed.
07-03-2010 - 10:42
Skrevet af annelise48
Lazyclip:Zenia har iøvrigt en glimrende pointe med sin anmeldelse. Hun siger ganske rigtigt, at Ove Dahl er med til at legitimere racistisk motiverede overfald, såkaldte hatecrimes.
Sludder. Han siger ikke noget vi ikke ved. Han pointerer det bare.
Anstændighed.
07-03-2010 - 11:00
Skrevet af crabapple
Mrk vedrørende: 'Er dog sikker på Ove Dahl bare formulerede sig uheldigt,’
Hvis du har ret, så viser denne sag, hvor vigtigt det også er med et klart og tydeligt sprogbrug.
Anstændighed.
07-03-2010 - 11:07
Skrevet af mrk
Hvis du har ret, så viser denne sag, hvor vigtigt det også er med et klart og tydeligt sprogbrug.
Det har du ret i, syntes jeg det altid har været, det har så bare ikke altid været "legalt" at generalisere, som vi ser i dag.
Anstændighed.
07-03-2010 - 11:44
Skrevet af jht
Rumænerne burde kræve mere i løn for drab. Det er jo ren løntrykkeri...
Anstændighed.
07-03-2010 - 11:57
Skrevet af carljensen
Ifølge statistikkerne fra sidste år har rumænere i Italien begået: 76 drab, 475 voldtægter, 30.000 tyverier, 5.900 røverier, 3.500 svindel med kreditkort + utallige andre mindre forbrydelser såsom narkosalg, prostitution, salg af falske varer, osv., osv.
Disse tal gælder kun for rumænske statsborgere der er blevet arresteret og fængslet i Italien.
Der er nærmest diplomatisk krise mellem Italien og Rumænien......Det hele skyldtes at man ikke må kalde de rumænske sigøjnere for sigøjnere , men benævner dem rumænere ! Rumænere er IKKE mere kriminelle end andre.. Men sigøjnere er ! Drabschefen har helt ret ! Disse sigøjnere er præcist som han siger !
Anstændighed.
07-03-2010 - 12:39
Skrevet af crabapple
Carljensen , det er altid godt med at komme med statistikker. Problemet dog handler mere om hvordan man udtaler sig i henhold til racisme paragraffen, især som politimand.
Synes du ikke, at politiet er til for os alle, uanset hvor vi kommer fra? Når en politimand begynder at udtale sig om etniske baggrund til de forskellige kriminelle så kunne man begynde at tvivle på, hvor retfærdigt man som fremmede ville blive behandlet. Det ville være særdeles uheldig, synes jeg.
Anstændighed.
07-03-2010 - 14:53
Skrevet af Drilleren
Anstændighed.
07-03-2010 - 16:45
Skrevet af crabapple
Anstændighed.
07-03-2010 - 18:06
Skrevet af jansoz
Grebet ud af sammenhængen var Ove Dahls udtalelser en overdrivelse og sikkert racistiske. Det har han også erkendt og har præciseret hvad han mente.
Det han talte om som politibetjent, var at mange af de kriminelle som rejser frit rundt i EU, har det til fælles at de kommer fra Østeuropa, i særdeleshed Rumænien. Endvidere udtalte han at de bruger en unødig vold som vi så det med mordet på stewardessen i København for en håndfuld småpenge.
Jeg så interviewt med ham i fjernsynet hvor han sagde det samme, og her talte han ganske sagligt og fornuftigt, så selv om han - løsrevet - udtalte sig racistisk, var det tydeligt at det ikke var hans hensigt.
Anstændighed.
07-03-2010 - 18:40
Skrevet af crabapple
Jansoz, vi kan alle sammen komme til at udtrykke os uheldigt. Nu har Ove Dahl beklaget den bemærkning, og Zenia Stampe har trukket anmeldelsen tilbage; så er der vel fred i igen.
Anstændighed.
07-03-2010 - 21:36
Skrevet af pia qu
Jeg må tilstå at linket fra "drilleren" er afskyeligt lavt lavet. Det har intet med drillerier at gøre, men er ren og skær tilsvining, - jeg væmmes!
Betty, - nøjes du med at lade registrerede blogger kommentere, så det er muligt at anmelde den slags ubehageligheder en anden gang.
Det er virkelig ærgerligt at vi alligevel havde ret i at det juridisk var en racistisk formulering, for alle dem der havde så travlt med at svine dem til som de ikke forstod!
Det kræver ikke så meget hjerne at fyre en masse gylle af om andre personer og slet ikke noget hjerte, - men dem der graver en grav for andre, risikerer selv at falde i den! - og den der ler sidst ler bedst, haha..
Anstændighed.
08-03-2010 - 17:22
Skrevet af poul madsen
Ove Dahl har fuldkommen ret. Det er bare synd, at han bakker ud af sine udtalelser. De begår indbrud, tigger, overfalder uskyldige m.m. Fat mod Ove Dahl ! Det er resultatet af EU afstemningen, om at åbne grænserne. Poul
24-02-2010 - 18:52
Skrevet af crabapple
Hvordan tilbringer du din fritid? Interesserer du dig for sport, film, vandreture i skoven eller måske historie? Hvis du interesserer dig for historie, så er du sikkert glad for de mange museer i Danmark. Men, der findes også online museer; f. eks Sprogmuseet.
Jens Stengaard Larsen har lige fået udgivet en vældig interessant artikel om et lilleput land , der i en kort periode var både neutralt og Esperanto talende. Artiklen kan læses her
Tags: esperanto, sprogmuseet, fritid, online
24-02-2010 - 19:11
Skrevet af annelise48
Hvordan tilbringer du din fritid?
Som al anden tid. Lige her foran skærmen med det sædvanlige.
Fritid
24-02-2010 - 21:44
Skrevet af crabapple
Annelise, jeg kender godt følelsen! :-)
Fritid
07-03-2010 - 09:37
Skrevet af annelise48
Skulle være hernede.
Annelise, jeg kender godt følelsen! :-)
Gør du det? Jeg har instryk af, at du kommer vidt omkring.
20-02-2010 - 17:38
Skrevet af crabapple
Verdenskulturcentret i samarbejde med andre organisationer og Københavns Kommune lancerede en festlig begivenhed i dag i anledningen af imorgens International Modersmålsdag.
Jeg var der kun i relativt kort tid men længe nok til at høre ”Verdens Sirener” et kvindekor, der repræsenterer i alt 15 nationer, og en koncert af børn og voksne fra foreningen ”Det Russiske Hus”.
Der var bod med kulturel genstand fra diverse etniske foreninger. Eftersom der var mulighed for at få mit navn skrevet i arabiske skrift greb jeg chancen. Esperantoforeningen for Danmark var også repræsenteret.
 Ileana Schrøder og Arne Casper fra Esperanto Foreningen for Danmark.

Foreningen det Russiske Hus.

Verdens Sirener.
Tags: international modersmålsdag, dea, esperanto, verdenskulturcentret
11-02-2010 - 10:13
Skrevet af crabapple
At stå på hovedet foran Københavns Rådhus eller lav en fræk happening i fornemt selskab er vejen frem, hvis du har et budskab!
Eftersom jeg har aldrig lært at stå på hovedet, og er temmelig genert, tager jeg andre midler i brug til at fremme mit budskab.
For et par dage siden havde jeg fornøjelsen at besøge en Rotary Club, hvis medlemmer havde lyst at høre om Esperanto. Det var for mig en behagelig oplevelse, da medlemmerne var interesserede i emnet.
Det er ikke første gang jeg har prøvede sådan noget. Hver gang bliver man spurgt om følgende:
Hvor mange taler sproget?
Kan man udtrykke alt på Esperanto?
Er det svært at lære?
I hvilke lande taler man Esperanto?
Er sproget i udvikling?
Findes der skønlitteratur på Esperanto?
Hvorfor vælger en englænder som dig at lære Esperanto, dit modersmål er jo verdenens internationale sprog?
I løbet af 45 minutter kan det være svært at give tilfredsstillende svar på alle disse spørgsmål og alle de supplerende, der naturligvis dukker op, f.eks. Hvordan kan det være, at man ikke høre så meget om det?
Mht. det sidstnævnte; Esperanto er ikke det mest ’sexede emne’, derfor er det sjældent, at sproget eller bevægelsen bliver nævnt i mediet. Men heldigvis kan vi bruge nettet, for at finde links på dansk:
Esperanto Forening for Danmark
Sprogmuseet
Esperanto nyhedsbrev
Men det ville nok være mere opsigtsvækkende med sådan noget som følge:

Tags: esperanto nyhedsbrev, esperanto, sprogmuseet, rotary club, jernbane esperantister, esperanto forening for danmark
11-02-2010 - 10:32
Skrevet af pia qu
ja, jeg tror også det ville hjælpe lidt hvis der var mere opmærksomhed og på en lidt underholdende måde i danske medier. Måske næste år når der afholdes verdenskongres her, - man kan da håbe :)
Kig nu på os!
11-02-2010 - 11:09
Skrevet af pia cramer
Ja, du gør ihvertfald dit til at udbrede budskabet og sproget :0)
Vores skoler burde måske også tage sproget op - måske på foranledning af jeres forening? Jeg mener ikke, at man skal til at lære det i skolen (selvom det kunne være godt) - men kendskab til det - måske i form af nogle "friske" brochurer til børnene kunne være en idé ;0)
Kig nu på os!
11-02-2010 - 14:26
Skrevet af crabapple
Tak Pia og Pia for jeres kommentarer.
I 1985 UNESCO anbefalede, at verdens skoler skulle inkludere Esperanto som skolefag.
I England er der 3 eller 4 skoler, hvor børn bliver undervist i Esperanto. Formålet med undervisning er at udvikle deres sproglige bevidsthed, og lærer dem, hvordan de lærer et fremmedsprog. Resultaterne bliver iagtaget af et britiske universitet. http://www.springboard2languages.org/home.htm
07-02-2010 - 17:43
Skrevet af crabapple
I dag fik jeg følgende skrivelse (opsang?) om dagligdags liv i Danmark.
I stedet for at spamme mine venner, poster jeg det her for jeres fornøjelse eller forargelse.
I Danmark.... kan du få leveret en pizza hurtigere end du kan få en ambulance.
I Danmark.... tror folk de lever sundt når de bestiller en dobbelt cheeseburger, en stor pommes frites og en Cola LIGHT.
I Danmark.... skal man gå helt ned bag i supermarkedet for at købe mælk og grønsager, og derefter stå i kø. Tobak og spiritus kan købes lige ved døren.
I Danmark.... bruger folk hele deres liv på at opbygge en gigantisk kapitalpensionskonto (så de kan leve fedt, når de bliver gamle), samtidig med, at de ryger, drikker og stresser sig ihjel inden de er fyldt 60.
I Danmark.... Er bankens yderdør altid åben og bankassistenterne sidder i åbne kontorlandskaber uden panserglas, men kuglepennen ved skranken er lænket fast.
I Danmark.... Stiller man for 250.000 kr. bil i indkørslen, fordi der ikke er plads i garagen, hvor den punkterede trillebør, de slidte vinterdæk og den 12 år gamle plæneklipper er låst inde.
I Danmark.... bruger man gladelig for 10 kr. ekstra benzin for at finde en tank, hvor man sparer 8 kr. ved at tanke op.
I Danmark.... Brokker man sig over at man skal betale 180 % afgift på en ny bil, og køber en ny bil hver tredje år.
I Danmark.... har folk, der kun forlader deres lejlighed for at arbejde og købe ind, en mobiltelefon og en fritids/ulykkes forsikring.
I Danmark.... siger regeringen, at uddannelse er nationens fremtid, selvom de skærer i universiteternes budgetter og forringer uddannelsesniveauet år efter år.
I Danmark.... beklager forældre sig over at deres børn får for lidt motion, og køber en Playstation til dem i julegave.
Jo, det går RIGTIG godt i Danmark.
Og så er det ikke engang løvn'
Men, lad os nu huske at 'Danes are the happiest people in the world'

Tags: danmark, samfundskritik, satire
08-02-2010 - 00:40
Skrevet af pearl
Den er både sand og tragikomisk Sov godt
05-02-2010 - 08:19
Skrevet af crabapple
For at leve et langt og lykkeligt liv er håb en nødvendighed.
De lykkeligste mennesker bevarer gnisten af håb og optimisme indtil deres sidste dage.
Nogle af de mest optimistiske mennesker jeg har kendt i mit liv er esperantister. Læs en udtalelse fra en af dem, Ileana Schrøder, formanden for Esperanto Foreningen for Danmark , i denne artikel udgivet i Tidsskriftet ’Kommunikation’ december 2009.
Følgende er et uddrag af teksten:
'Et håbets sprog - Esperanto.
Måske har du hørt ordet før. Måske ikke. Kort fortalt blev esperanto blev lanceret
af L.L. Zamenhof i 1887, og netop i år er det 150-året for grundlæggerens fødsel. Det blev fejret med en verdenskongres i hans polske hjemby Bialystok, hvor flere tusinde esperantister deltog.
Esperanto er et idealistisk sprog. L.L.Zamenhof konstruerede det som et værktøj til bedre kommunikation med det formål at løse konflikter, så det er et fredens sprog. Esperanto er neutralt for alle befolkningsgrupper, og den grundlæggende tanke er, at vi skal finde ud af det sammen, siger formanden for Esperantoforeningen for Danmark (DEA), Ileana Schrøder.'
Følgende er Esperanto bevægelsens hymne 'La Espero', der betyder håbet.

Tags: kommunikation, håb, esperanto, esperanto forening for danmark
05-02-2010 - 13:59
Skrevet af pia qu
Espero betyder håb. Esperanto er sproget for fred. Fred er det første vi ønsker og håb er det sidste vi mister! :)
03-02-2010 - 10:39
Skrevet af crabapple
Er snevejret ved at ødelægge dit gode humør og din beslutning om at jogge eller cykle?
Jeg indrømmer blankt, at jeg for tiden holder mig inde i varmen så vidt jeg kan. Men motion er en nødvendigihed derfor først finder jeg noget munter musik, så rejser jeg mig op og danser......
Ĉu vi volas danci? Ha' du lyst til at danse?

Tags: esperanto, vinter, sundhed, jomo
02-02-2010 - 15:14
Skrevet af crabapple
Er du mon træt at blive bombarderet med engelsksprogede reklamer og film? Er du mon begyndt at være bange for at dit modersmål er snart uddødt? Om du er træt, bange eller nysgerrig, kan jeg anbefale denne artikel som jeg fandt på videnskab.dk, der omhandler bl.a. UNESCOs interaktivt Altas over truede sprog.
Ifølge artiklen, i 2110 overlever 10 % *af vores nuværende sprog. Hvis du er fra Sønderjylland eller Bornholm er dit modersmål allerede truet ifølge dette Atlas over truede sprog.
Hører mon dansk til de tiendedel af sprog der bliver talt om 100 år? Det er jeg faktisk bange for.
En af årsagerne til at sprogene uddør, er at vores media bliver mere og mere engelskpræget. Engelsk er jo det internationale sprog. For mig, der er født i England er det naturligvis behageligt. Men på den anden side har jeg tilbragt 37 år i Danmark, og jeg har både respekt og kærlighed for det danske sprog.
Man bruger mange resurser på engelsk undervisning. Det er man nødt til, da engelsk ikke er verdens letteste sprog at lære. Da resurser er ikke uendelige går det ikke ud over undervisning i andre sprog inklusiv det danske?
I en globaliseret verden er der brug for et internationalt sprog. I begyndelsen af sidste århundrede frem til efter anden verdens krig var det lige så meget fransk som engelsk. Efterhånden som Kina og Indien bliver mere og mere fremtrædende som økonomisk magter kan jeg forestille mig at kinesisk og hindi udfordrer engelsk som dominerende verdenssprog.
Det er ikke fordi jeg har noget imod sproglige udfordringer, men det kunne godt være at vi alle sammen skulle overveje om Esperanto ville ikke være nemmere for os alle sammen, uanset hvilke modersmål vi nu end taler. Så var der også overskud til at pleje andre sprog, så at flere af dem overlever.
*jeg har lige læst en anden artikel (på engelsk) om UNESCOs interaktiv Atlas, som nævner, at det er kun 50% af sprogene, der forsvinder.

Tags: esperanto, globalisering, unesco, truede sprog
02-02-2010 - 16:13
Skrevet af greybear
Et sprog der ikke fornyer sig er et dødt sprog. For eksempel latin. Jeg kan dog blive bekymret, har ved et uheld set genudsendelse af et af mine hadeprogrammer Go´morgen Danmark. Her overgår de popsmarte værter hinanden i engelske floskelord. Det er sikkert uhyre trendy, men Vorherre bevares, det lyder ikke godt. Men jeg er jo heller ikke den målgruppe programmet sigter efter.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 16:30
Skrevet af crabapple
Tak Greybear for kommentaren. Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor man absolut skal bruge et fremmed ord, når der findes et tilsvarende på dansk.
Kinesiska ja - men hindi?
02-02-2010 - 16:45
Skrevet af Gunnar Gällmo
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 16:50
Skrevet af crabapple
Tak Gunnar for kommentaren og linkene. Jeg nævnte hindi delvis ud fra betragtningen, at sprog følge penge; Indien er godt i gang ved at udvikle en stærk kommerciel stilling.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 17:06
Skrevet af willya
Nej dansk er næppe færdigt, vi udvider blot vore evner og udtryksmåder. tænk tilbage, hvor både latin, fransk og tysk har været brugt, og de fleste taler og forstår da stadig dansk!! Willy A.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 17:12
Skrevet af snabelsen
Jeg er ikke det mindste bekymret. Sproget er dynamisk, og vil altid tilpasse sig behovet. Engang var sproget ved hoffet tysk, magtens sprog. Og vi dansker den fint endda den dag i dag. Mange engelske ord har rødder i dansk/nordisk, så men kan endda postulere, at 'gammel dansk' blot vender tilbage - eller en del af det.
Engelsk er essentielt for et folk der vil ud i verden og gøre sig gældende i handel og videnskab. Så det er, som sagt, fint med mig.
fyi: Bornholmsk og sønderjysk er ikke et sprog, men en dialekt. En af de gamle dialekter, nordsjællandsk, er nu næsten uddødt. trist nok, men det er svært at gøre noget ved det, med den mobilitet der kendetegner et moderne samfund.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 17:24
Skrevet af quantum
Det, der truer dansk, er ikke så meget, at sproget udvikler sig med nye låneord fra især engelsk, men derimod at selv folk, som interesserer sig for sproget, kan finde på at skrive - dansk uddød, i stedet for dansk uddødt.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 17:43
Skrevet af ankjer
Til Snabelsen. Efter hvad jeg lærte i skolen var sproget ved hoffet før i tiden fransk og ikke tysk.
Hvis vort danske sprog skal overleve, må vi hver især gøre en indsats. Vi er jo så lille et land man nemt kan overse, så hvis vi selv ikke værner om det er der ikke andre der vil gøre det for os.
Er dansk uddød om 100 år?
02-02-2010 - 18:31
Skrevet af crabapple
Til quantum
Din kommentar fik mig til at læse og genlæse det, jeg havde skrevet. Dansk er jo ikke mit modersmål, derfor til tide træder jeg i spinaten.
Men undskyld jeg siger det, mange danskere skriver fejlagtigt. Det er indlysende dog, at når man bruger så mange resurser om engelsk undervisning, går det ud over standarden bl.a. af skriftlig dansk.
Er dansk uddød om 100 år?
03-02-2010 - 10:42
Skrevet af pia qu
Nej det tror jeg faktisk ikke det er, - altså uddødt. For der er bevidsthed om det og der vil helt sikkert, i et land som Danmark, komme en "forening til bevarelse af dansk" og sikkert også en tyve stykker til bevarelse af en masse dialekter, hehe..
Men jeg synes også det er interessant at se sammenhængen mellem økonomi og de dominerende sprog, - en synsvinkel jeg ikke tidligere havde set!
31-01-2010 - 19:52
Skrevet af crabapple
’Findes der Esperanto børnehaver, Esperantoskoler, Esperanto universiteter, Esperanto arbejdspladser, og Esperanto plejehjem?’spurgte Frulau i går, efter hun havde læst min blog.
Der findes:
børnehaver i Kina, hvor pædagogerne underviser børn i Esperanto.
skoler i Tyskland, Polen og Storbritannien, hvor de underviser børn i Esperanto.
I 2006 var der 69 universiteter i 24 lande, der underviste bl.a. Esperanto.
arbejdspladser: f.eks.Verdens Foreningen for Esperanto i Rotterdam, er et eksempel på en arbejdsplads, hvor man udelukkende taler Esperanto.
Plejehjem? For et par år siden var der nogle esperantister i Thailand, der forsøgte uden held at starte et alderdomshjem for ældre esperantister.
Skulle du have andre spørgsmål, kan du muligvis finde svarene i denne brochure om Esperanto på svensk. Et godt sted, der er oversat til dansk er dette.
Esperanto Forening for Danmark er til stede på KROP-SIND-ÅND Helsemesse
d. 5. - 7. februar i Falconer Centret, Frederiksberg, kl. 10-18
Hvad har Esperanto at gøre med krop, sind og ånd? Alt og intet! Esperanto er et sprog, og ligesom alle andre sprog det kan bruges til udtrykke alt, f.eks. følgende.

Tags: 'imagine, uddannelse, esperanto, krop-sind-ånd
31-01-2010 - 22:02
Skrevet af Gunnar Gällmo
I staden Komárom/Komárno - tidigare helt i Ungern, nu till två tredjedelar i Slovakien - finns till och med ett litet universitet som har esperanto som undervisningsspråk: http://www.ais-sanmarino.org/mapoj/komar/kelemantia/index.html (Staden är annars mest känd för att gubben som komponerade Glada änkan föddes där.)
30-01-2010 - 19:29
Skrevet af crabapple
Vi kunne ikke gøre for det! Vi faldt bare pladask for hinanden!
Det ville være mere praktisk at forelske sig i en eller anden, der bor i samme by. Men vi rejser til andre lande, og der sker forholdsvis tit at under rejsen møder man manden eller kvinden, som man senere gifter sig.
Mange Esperantister har mødt deres ægtefæller på kongresser i andre lande. I begyndelse er deres eneste fælles sprog Esperanto, derfor deres børns modersmål bliver Esperanto.
På verdensplan er der muligvis op mod to tusind familier, hvis familie sprog er Esperanto. Der findes også Esperanto talende familier i Danmark.
Her kan du læse et interview med én der fik Esperanto ind med modermælken.
Og her kan du høre, hvordan et barn på ca.1½ år begynder at tale Esperanto.

Oplysninger om Esperanto aktivititer i Danmark findes her .
Tags: modersmål, esperanto, kærlighed
30-01-2010 - 22:48
Skrevet af frulau
Findes der esperentobørnehaver, esperentoskoler, esperentouniversiteter, esperentoarbejdspladser, og esperentoplejehjem?
Kærligheds konsekvencer!
30-01-2010 - 23:24
Skrevet af danser med ovne
frulau, der findes esperAnto alt.. bare ikke fake bedster
Kærligheds konsekvencer!
30-01-2010 - 23:38
Skrevet af crabapple
Børn, der har Esperanto som modersmål, lærer sproget som tales i eget land. F.eks. Peter, der var interviewet lærte dansk fra sin danske mor og tysk fra sin tyske far. Hvert år kan familier, der har Esperanto som familie sprog, deltage i ferie ophold, hvor deres børn har mulighed for at lege sammen med andre Esperanto talende børn.
Kærligheds konsekvencer!
31-01-2010 - 13:23
Skrevet af pia qu
Herlig lille dreng :) Vi havde jo formanden fra Esperanto foreningen til Håbets Årti i går aftes og hun holdt en virkelig god og interessant tale, jeg blev meget opsat på at tage mig sammen og få lært så meget esperanto at jeg måske kan deltage i verdenskongressen til næste sommer. Desuden var Jezus der og spille sine pragtfulde esperanto sange og han taler esperanto som "modersmål", ved siden af sine andre sprog, for hans mor og far mødte hinanden til en esperantokongres i sin tid. Han er 3. generations esperantist :) Jeg gik lige på nettet i morges og genfandt et par links til at lære det på nettet: Lernu Der er desuden intensivt esperanto kursus næste weekend! Kopi: Undervisning for begyndere Lær grundstenene i esperanto på en lille weekendkursus lørdag d. 6 og fredag d. 7 februar kl. 12 - 17 begge dage. Kurset foregår i København - tilmelding: kim@ikso.net
Kærligheds konsekvencer!
31-01-2010 - 13:33
Skrevet af crabapple
Hej Pia, det er da dejligt, at du har fået blod på tanden igen. Skulle du nu få lyst til at lære mere efter det intensive kursus i næste weekend, så kunne du godt fortsætte på kursus i Københavns Esperanto Klub om mandagen.
|
 |
2010
Marts, 2010 (1)
Februar, 2010 (7)
Januar, 2010 (7)
2009
December, 2009 (2)
September, 2009 (7)
August, 2009 (5)
Maj, 2009 (2)
Februar, 2009 (2)
Januar, 2009 (11)
2008
December, 2008 (10)
November, 2008 (24)
Oktober, 2008 (24)
September, 2008 (36)
August, 2008 (54)
Juli, 2008 (36)
Juni, 2008 (58)
Maj, 2008 (29)
|