24sjov 24foto 24Xtra Nyheder 24sport & spil 24familie 24entertainment
Community Blogs Grupper
Seneste nyt Seneste artikler
 
Søg

Mandlazyclip


Kenneth Wilson

Sec: 500

Alder: 48 år
Postnr.: 2670
Online: NEJ
Hjemmeside
Relation: Log ind for relation


Send mailSend mail
Tilføj kontaktTilføj som kontakt
Tilføj favoritGem som favorit

Nyhed!Nyhed!

RSS24.dk - Artikler

RSS

Atom
 
 
CV
 

Kødklister

08-02-2010 - 20:03
Skrevet af lazyclip

blogImage3546518


Det er tidens mest omtalte bogstavrim. Kød-Klister. Klamt. Uha-uha. Og konkurrencen om at tage allermest afstand fra det er hård.

Men jeg aner alligevel en bondesnu accept lige under overfladen. Danskerne har jo for længst taget den tilsvarende Jaka bov til sig.

Så hvorfor ikke også lade nye sammensatte kødprodukter passere ganen? – Lur mig om ikke væmmelsen snart har lagt sig, når supermarkedet disker op med noget der ligner og smager henad førsteklasses udskæringer – til halv pris!

Sådan er vi danskere jo: Kostbevidste. Klimabevidste. Men først og fremmest; Prisbevidste.

EU har godkendt at enzymet bliver brugt i den europæiske fødevareindustri. Det eneste vi som danskere så kan ærgre os over, er at det ikke er Novozymes som har Thrombin på lager, men derimod en hollandsk konkurrent.

Den danske virksomhed har så til gengæld tjent mange penge på andre gode enzymer i det vi mennesker putter i munden. Der er for eksempel næppe noget brød eller kage  fabrikkerne vil bage uden Fungamyl®

Ja, der er stor opstandelse lige nu, – men når reklamefolkene har fundet på et mere appetitligt navn til kødsammensætningstilsætningen, så skal det såmænd også nok glide ned.


TagsTags: enzym, kød, kost

 

Kødklister
08-02-2010 - 20:12
Skrevet af dutter

Jeg husker et program om hvordan "kød"pølser blev til... den indeholdt beskrivelser af HVAD præcist "maskinudbenet kød" er, og hvordan konsistensen og farven på en "kød"pølse ville være hvis ikke det var for de mange tilsætnings- og farvestoffer... så vidt jeg kan se sælges disse pølser stadig, uden problemer... dog ikke til mig, hverken før eller efter udsendelsen... Men jeg tror desværre du har ret... det skal nok blive solgt og spist, når folk har vænnet sig til at se det på hylderne... når bare det er billigt...

 

Kødklister
08-02-2010 - 20:16
Skrevet af monakoch

Nemlig... kunne ikke have sagt det bedre og mere præcist, Kenneth.


 

Kødklister
08-02-2010 - 20:29
Skrevet af balder

hvem fanden æder jakaborv! fy for helvede.

 

Kødklister
08-02-2010 - 20:31
Skrevet af snabelsen

Der er fandens til bakteriel  forskel på at klistre råt kød sammen, og kogt....

 

Kødklister
08-02-2010 - 20:44
Skrevet af i-trold

Jeg ledte netop efter spørgsmålet.

Et enzym er et stof, som formidler en proces, uden selv at blive forbrugt. Er det en forældet definition på et enzym.

Så meget nyt er der heller ikke under solen. Jeg antog egentlig, at det var Husplash(Gelantine), som var brugt i Dit eksempel.

 

Kødklister
08-02-2010 - 20:49
Skrevet af lazyclip

Jeg tvivler på om de nye kødprodukter vil indeholde flere bakterier end almindeligt hakkekød. Og hvordan det bliver modtaget, når væmmelsen har lagt sig – det afhænger som bekendt af smag og behag.

Konceptet minder stadig, efter min mening, meget om Jaka bov succes’en.

 

Kødklister
08-02-2010 - 21:40
Skrevet af isabelle

Nægter at spise jaka bov OG kødklister-bøffer-
Kan godt leve af ris, kartofler og diverse grøntsager--- og en garanteret økologisk kylling er ikke at foragte-

 

Kødklister
08-02-2010 - 21:42
Skrevet af lazyclip

– Lige en ting til: Med EUs godkendelse følger, at kødet skal "klistermærkes"…

 

Kødklister
08-02-2010 - 21:59
Skrevet af maggie-

JakaBov er heller ikke lige mig, må jeg nok erkende, så der må være andre, der
køber min ration, dér(-;

– Lige en ting til: Med EUs godkendelse følger, at kødet skal "klistermærkes"…

Jo tak, Kenneth...

Der er også pligt til at sætte en sidste salgsdag på kødet, men det har endnu
ikke forhindret driftige forretningsmænd- og kvinder i at ændre datomærket og
gi' kødet kunstigt åndedræt et par dage mere, hvis det ikke er blevet solgt.

Hvad får dig til at tro, at man vil respektere forbrugerens ret til at vælge mellem
klistret småkød/hakkekød og kød, der med sikkerhed kun kommer fra ét dyr, når
man end ikke kan regne med at ha' frit valg mellem frisk eller gammelt kød?


 

Kødklister
08-02-2010 - 22:55
Skrevet af 000

Så mangler der vel bare et enzym til at klistre grøntsagsstumper sammen til hele grøntsager, og klistre kartoffelskræller sammen til kartofler, og plukmakrel til hele makrel, og cigaretstumper til cigaretter, og........

 

Kødklister
08-02-2010 - 23:47
Skrevet af lazyclip

Man kan bruge enzymer til meget, og helt sikkert også ting, man endnu ikke har tænkt på. Enzymer er helt naturlige – det er for eksempel enzymer der gør at vintergækker kan gro ved blot een grads varme.

Måske er det det lidt kunstige navn, der forleder nogen til at tro enzymer er lidt det samme som dioxiner og baciller. Men enzymer er altså noget ganske andet.

Jeg tror som gammel reklamemand at noget så enkelt som navneskift kan flytte markedsandele. Det er nemmere at sælge jomfruhummer end bogstavhummer. Og nemmere at sælge havtaske end "vand-skabning". Der er masser af eksempler…

Det ene ord er ikke lige så godt som det andet. Ville vi stadig spise masser af leverpostej, hvis det blev solgt som "svine-marmelade"? Det tror jeg ikke…

Kødklister dur ikke. De viser folks reaktioner med al tydelighed. Men måske hvis det nu blev kaldt "kød-komponent"? Det skulle ikke undre mig…

Det er dét jeg vil sige med min blog: Vi er i forvejen vant til sammenpresset kød i Jaka bov og kyllingepølser. Tanken ligger ikke fjernt, der skal bare et bedre navn til.

Jeg mener i øvrigt ikke, at producenterne dagligt vil bruge Thrombin til at begå kriminalitet og sælge affaldskød. Men enzymet gør at mindre udskæringer kan få et mere helstøbt look og dermed sælges til en højere kilopris.

 

Kødklister
09-02-2010 - 09:47
Skrevet af pia cramer

Jeg kender altså ikke til, at Jaka bov skulle være nogen som helst succes - kender ingen der spiser det, og kunne heller ikke selv drømme om det. Har selvfølgelig smagt det for "100 år siden" - og føj...

Jeg er heller ikke vild med idéen om kødklister. Og tror heller ikke på, at det opnår nogen som helst succes i Danmark - når vi snakker om tilsætning, så man kan få en reel bøf. MEN, hørte faktisk i radioen i går, at Danish Crown overvejer at bruge det som bindemiddel i pålæg - i stedet for salt, som bruges i dag - og som faktisk ikke er sundt for kroppen, ved enhver - så i pålæg skal det nok vinde indpas

 

Kødklister
09-02-2010 - 10:45
Skrevet af lazyclip

Et produkt som Jaka bov, der har været på markedet i mange år, og som kendes af langt de fleste danskere – siges at være en succes, Pia Cramer.

Men tak for kommentaren. Jeg vidste ikke at Danish Crown allerede havde været i medierne og fortælle de vil bruge det i pålæg, fordi det binder bedre end salt, og er sundere.

Det er effektiv kommunikation – det er som om vejen allerede er banet for det smarte enzym. Men nogen fordel for forbrugerne, det bliver det ikke… Men som sagt – danskerne er først og fremmest prisbevidste.

Det er i virkeligheden ikke så vigtigt hvad vi kommer i munden, bare det er billigt. Så vidt jeg ved, er danskerne et af de folkeslag, der bruger færrest penge på mad, målt i procent af det samlede forbrug.


 

Kødklister
09-02-2010 - 15:07
Skrevet af jvbruun

enig
mvh
jens v bruun

 

Kødklister
15-02-2010 - 08:23
Skrevet af mms-ejvind

Du har nok ret, så jeg er bare glad for at jeg er vegetar og ikke skal spise affald.

Held og lykke med den billige "mad" :-)

 

Det blogger jeg omDet blogger jeg om

Overskrifter

I går - 09:51:
Det er Jesu Kristi Levnedsmiddel

12-03-2010 - 19:56:
Sweet Love

10-03-2010 - 13:17:
Robotpleje

09-03-2010 - 09:54:
IT dekalog

06-03-2010 - 14:37:
Historier på sporet

04-03-2010 - 19:10:
Æ, Ø og Å forever

03-03-2010 - 01:59:
Primord

01-03-2010 - 10:25:
Stjernetosset

28-02-2010 - 20:13:


25-02-2010 - 09:49:
Pffiiiiiiiittt

Arkiv

Powered by Mingler